Cum să ai succes ca startup: un podcast cu Vlad Andriescu, Redactor-șef start-up.ro
Irina Constantin, CEO-ul și co-fondatoarea noastră a stat de vorbă cu Vlad Andriescu, Redactor-șef start-up.ro, despre mass-media, startup-uri și modul în care antreprenorii pot lucra eficient cu presa.
Vlad Andriescu este jurnalist cu aproximativ 12 ani de experiență. Din 2015, el coordonează start-up.ro, o inițiativă media care a început prin a scrie despre startup-uri din tehnologie și s-a extins pentru a acoperi și afaceri mici și mijlocii, tehnologie pentru consumatori și multe altele.
Întregul episod de podcast este dispobil aici (ENG) ⬇️
Curiozitatea îl face să îi placă să lucreze ca jurnalist. Scrisul despre startup-uri aduce mereu ceva nou – un model de business nou, o tehnologie nouă sau un nou mod de a face lucrurile. Este interesat de parcursul oamenilor din spatele acestor start-up-uri, iar un exemplu suntem chiar noi. Vlad și Irina s-au cunoscut acum 9 ani, când ea conducea un alt startup. De atunci, Vlad crede că experiența a ajutat-o pe Irina să înțeleagă mai bine piața și să se expună mai mult public.
Celor care abia își încep călătoria în ecosistemul de startup și vor să înțeleagă mai bine cum să își gestioneze comunicarea media, Vlad le sugerează că cel mai important este să se înțeleagă în primul și în primul rând pe ei înșiși. Unii oameni își folosesc acest parcurs pentru PR, poziționându-se pe ei înșiși în centrul atenției. Este important să găsim un echilibru între modestie și vizibilitate.
Este foarte important ca un antreprenor să își documenteze această călătorie, să vorbească altora despre progresul pe care îl face, să rămână curios și să fie prezent pe social media și la evenimente. De multe ori, fondatorii din regiunea noastră lucrează din greu, dar uită să vorbească despre munca lor.
Vlad menționează cât este de important să observăm fondatori din alte regiuni. Statele Unite sunt o piață a fondatorilor, mult mai diferiți decât ce știm noi – sunt mult mai entuziaști, mai optimiști. Europa, pe de altă parte, și mai ales regiunea noastră, este o lume a investitorilor, care tind să controleze narativul.
De asemenea, este important pentru fondatori să își exerseze pitch-ul constant, să se inspire din pitch-uri de succes, și să ceară feedback de la experți sau colegi, în stadii diferite ale produsului.
Legat de colaborarea cu media și în special cu start-up.ro, Vlad subliniază importanța timing-ului. Trebuie să știi când să lucrezi și când să vorbești cu presa. De asemenea, către start-up.ro mergi când ai mai mult decât doar o idee – trebuie să fii măcar în stadiul de MVP.
Jurnaliștii din regiune sunt deschiși la a scrie despre startup-uri, însă poate fi mai complicat să apari în presa națională.
Contactarea unui jurnalist seamănă cu contactarea unui investor – fondatorul ar trebui să încerce să îl convingă, în puține cuvinte, despre ce e diferit în ceea ce face și de ce ar trebui să apară în acel articol.
Nu în cele din urmă, este important, spune Vlad, ca antreprenorii să își găsească “tribul” în media, acei jurnaliști pe care îi respectă și cu care pot construi o relație pe termen lung, fără să aștepte mențiuni imediate.
În încheiere, Irina l-a invitat pe Vlad să descrie ecosistemul de startup-uri din România. Deși în 2023, nu am văzut atât de multe noutăți, Vlad este entuziasmat de ce va aduce viitorul. Următorii ani vor fi mai mult despre investiții în startup-uri early stage, fiind urmați apoi de o perioadă de lucru pentru a atinge noi momente critice în evoluția ecosistemului.
Mulțumim, Vlad, pentru că ai acceptat invitația noastră de a participa la interviu!